Friday 26 November 2010

SELAMAT HARI JADI ABAH

SELAMAT HARI JADI ABAH.

Tanggal 10 November 1952, lahirlah putera sulung kepada pasangan en mat wazir dan pn nei (opah aku Melayu ye. jangan tanya aku apsal nama opah aku camni....orang dolu-dolu...).

Diberi nama rosni (aku lupa lak nak tanya opah aku macam mana dapat ilham bubuh nama tu...nama yang boleh diguna oleh lelaki dan perempuan adanya...)

Difahamkan berdasarkan penceritaan yang selalu aku dengar masa kecik-kecik dulu, abah dibesarkan oleh atuknya yakni moyang aku la..en badar, kalau tak salah namanya. Ni mesti manja terlebih ni..hahh..hah...hah..

Sebagai anak sulung kepada ramai adik-beradik, abah aku memang garang. Serius...memang garang. Jangan tak tau, dulu-dulu kitorang adik-beradik, masuk senja je semua dah ada kat rumah. Takda la nak ronda-ronda malam ke.

Abah memang strict fasal belajar ni. Aku sebagai anak sulung la paling terkena penangannya. Belajar adalah keutamaan utama. Tu fasal la, aku tak pandai masak..hah..hah..hah...Asyik ngadap buku je...

Aku kalau dengar budak-budak pandai baca sebelum masuk darjah satu, aku takda la hairan mana. Aku pun dah boleh membaca sebelum masuk darjah 1. Hahh..haha...macam pandai je kan.... Ni semua berkat ajaran abah. Hari-hari baca A, B, C, hafal sifir... Tapi, A,B,C memang kacang nak hafal. Sifir sampai skarang, lemau...hahah..hah...

Adik-adik aku untung la, terutama yang bongsu, takda kena macam aku. Tapi, see....aku jadi ORANG sekarang ni....Bak kata pepatah, susah-susah dahulu, senang-senang kemudian...

So, selamat hari jadi abah. Tahun ni birthday man takda di sini. Mengerjakan haji dengan mak di mekah. Kiranya hadiah harijadi la tu..Semoga beroleh haji yang mabrur. 
 abah dengan mak sebelum check-in kat kelana jaya


No comments:

Post a Comment