Saturday 16 July 2011

Impian yang takkan jadi kenyataan (buat masa ni...)

IMPIAN: Berhenti kerja......

Ye..aku memang rasa macam nak berhenti kerja sekarang. Nak duduk rumah, jadi suri rumah. Nak memasak untuk keluarga, mendidik anak sendiri, dan yang penting tak pening dengan kerja-kerja ofis yang berlambak-lambak.



Pengalaman sebelum ni selama satu tahun setengah bermastautin di rumah memang satu pengalaman yang sukar dilupakan sehingga kini. Memang enak dan nikmat sekali sih...:D. Bangun pagi tak perlu terkejar-kejar nak bersiap diri, lepas tu siap anak bagai. Setiap pagi berjalan dengan aman sekali. Lepas hantar anak ke tadika, balik rumah kemas apa patut, masak apa patut, rehat, tengok tv. Ohh..memang heaven... Kat dalam rumah ni cuma ada kitorang bertiga, so apa nak dikemas sangat pun, masak pun bukannya kena beria benar. Masatu, cakaplah, apa citer tv yang aku tak tengok...semua hafal...:D



Bosan-bosan duduk rumah atau bila dah siap assignment atau study sikit, pergilah merayau-rayau ke sogo ke, alamanda ke. Dah jalan-jalan tu, mestilah nak rembat apa yang patut dan berkenan di mata kan...Tu lah yang bestnya, walaupun duduk rumah je, duit takda masalah. Gaji jalan, elaun belajar pun ada.



Dalam keadaan sekarang ni, nak tunggu berhenti secara betul aka hingga pencen, hmmm...lama lagi tu...Ada 20 tahun lebih lagi tu. Paling parah, aku dengan gatalnya telah memilih opsyen 58..huwwwaa...jenuh la aku nak tunggu...Tu la, elok-elok dah pilih 55 pada awalnya dan tetap dengan pendirian 55, tup-tup bila opyen ketiga dibuka, tangan ni gatal sangat pergi tick 58...Alasan tukar opsyen....kot la, ada rezeki aku nak naik lebih tinggi lagi...dasar mata duitan aka pangkat kan........



Nak ambik opsyen pencen pilihan, masalahnya nanti tak dapat pencen lagi masa berhenti tu. Kena tunggu waktu yang sepatutnya baru dapat...Bukan aje pencen, segala ganjaran yang lain tu jugaklah..Tapi, rasanya takda masalah kot nak tunggu...



Tapi, kalau aku berhenti sekarang, mana aku nak cungkil duit nak beli itu, nak beli ini. Nafsu membeli bukan boleh dihalang di saat sedang membuak-buak tu. Duit simpanan pun kalau dikikis hari-hari, mau haus jugak kak oii.... Macamana aku nak beli handbag (duduk rumah, kena ada handbag cun jugak ke...???), macamana nak beli tudung ariani dangan fareeda (duduk rumah pun kena cun apa...), macamana aku nak beli heel 2, 3 inci, pendekata macamana aku nak shopping bagai kalau tak da income bulan-bulan dah....

Mampu ke aku hanya jeling menjeling je benda-benda yang dijual kat shopping complex sana...Eh, kak..nko kan ada suami, minta la kat dia...Minta memang bleh minta, tapi sesekali bolehlah, mau kempis poket dia kalau minta selalu. Lagipun, kalau beli pakai duit sendiri kan senang...Nak berbisnes, tak pandai...



Kesimpulannya...terpaksalah aku tunggu en asrul jadi jutawan dulu, then aku boleh berhenti kerja dengan rasa selamatnya sebab tiap bulan kompom duit ribu raban masuk akaun..kan... So sementara tunggu detik tu, aku kenalah terus menjadi pekerja yang berdedikasi supaya setiap bulan ada income masuk dan aku boleh terus hore-hore...:D . Takpun, tunggu je la sampai pencen...



p/s: Yang...bukaklah bisnes, nanti I boleh jadi secretary u....:D

4 comments:

  1. Mas, macam ama ja impian kita ni...aku pun dok tunggu ujang jadi jutawan tapi peluang nak jadi tu mmg tak nampak le lagi. So terpaksa lah kita kerja ye....

    ReplyDelete
  2. mana ada husband buka bisnes.. wife jadi SECRETary.. kalau macam tu, tidak SECRET lagi lah..

    hehehe

    ReplyDelete
  3. Ca,sama2lah kita tunggu ye depa jadi jutawan. Bolehla kita tumpang dua kaki :-)

    ReplyDelete
  4. Sapa kata husband bukak bisnes, wife tak boleh jadi secretary. Wife la sesuai jaga hal ehwalnya, untuk elakkan husband kaya tu dikenen dek awek lain

    ReplyDelete