Friday 12 August 2011

Ramadhan 12 - masak simple-simple je

Alhamdulillah, dah 12 hari kita berpuasa. Sekejap je nak dekat dua minggu kan....
Ramadhan kali ni, rajin pulak aku kelentung kelentang kat dapur. Biasanya tuju ke Param je, tunjuk-tunjuk je lauk yang berkenan di mata (mata dulu, rasa belakang kira...).

Rasa malas pulak nak pergi Param, ramai benar umatnya. Satu lagi panas pulak tu. Satu lagi, sebab terpenting sebenarnya, aku kesian kan kat budak tecik ni. Sepanjang Ramadhan ni, baru sekali kitorang pergi Param kat sini, kesudahannya, aku dengan Papanya bawak balik juadah untuk bukak puasa tapi dia takda apa-apa. Dia taknak makan apa-apa. Bila tanya nak makan apa, dia senyap je.

Bertitik tolak dari situ, aku usahakan jugaklah masak bila balik kerja. Bukan masak canggih manapun. Masak simple-simple je. Ala..nak makannya masa berbuka je. Lagipun, en asrul pun jarang makan heavy bulan puasa ni (diet okay......). Aku pun dah boleh tak makan nasik masa berbuka. Kalau dulu, mau merintih hiba aku kalau tak jumpa nasik. Sekarang ni, steady je... Heh..heh... So, biasanya aku masak benda-benda bergoreng macam mihun goreng, maggi goreng, fetuccini goreng, takpun nasik goreng. Kalau masak nasik, aku buatlah sup sikit, buat sambal udang ke, ikan bilis ke, sayur, etc. Pendekata yang mudah-mudah la. Yang cepat dimasak, sedap dimakan. Dan paling penting dimakan oleh Nurin hana.

Gulai-gulai belum masak lagi. Tak kuasa pulak nak masak since tukang makannya aku sorang je... Kuih-muih? Tak tercapai dek akal nak buat..chik tak reti..... Tunggu pergi Param, boleh beli kuih. Takpun, tunggu balik rumah mak.

Sebut balik rumah mak, insyallah esok kitorang balik kampung. Dah terbayang-bayang kat kepala aku kuih lopes ni.... Jangan tak tau, aku dah order siap-siap kat mak minta tolong buatkan...heh..heh.... Tu belum lagi aku bayang-bayangkan lauk-pauk yang mak aku akan masak esok....Huiii..kecur liur mengenangkannya...

2 comments:

  1. masakan emak memang terbaek!
    saya pun jarang ke param tahun ni, tak mcm tahun sudah. baru 2-3 kali pegi. tak larat nak merempuh jem.

    Selamat berpuasa! :)

    ReplyDelete
  2. kiranya, banyak la kita save kan...sebab kurang pergi param... :)

    betul...pergi mana pun, masakan mak jugak paling sedap...

    ReplyDelete