Friday 4 November 2011

Kerja Dengar, Faham, Rumus dan Taip

Sebelum-sebelum ni, memang biasa la buat minit-minit mesyuarat ni, dah tu memang tu keje wajib kena buat, walaupun skill dah berkarat teruk. Menghadapi masalah kefahaman pada topik perbincangan yang tak berapa nak faham...heh..heh..heh... Pelupa pun ya...kena makan kismis banyak ni...

Sib baik ada orang kanan, walaupun tak selalu ada. Aku suka bawak dia sekali jadi sekretariat mesyuarat sebab orang muda ni skill penulisannya bagus. Thanks ya sepul. Kalau tak, ya ampunnn...

Tapi, aku tak pernah menceburkan diri dalam bidang menulis report sebagai rapporteur aka juru lapor. Masa mula-mula masuk keje dulu ada la bos aku suruh tapi kesudahannya dia yang buat sendiri, sebab aku tak reti. Orang baru la katakan...

Kali ni tak boleh elak dah. Masa dapat tau aku ditugaskan buat tu, rasa nak gugur jantung aku ni wehhh... Manalah aku reti. Diorang ni nak jatuhkan hukuman mati kat aku ke? Ni mesyuarat peringkat internasional pulak tu. Kalau mesyuarat biasa tu, tahan lagilah. Nak-nak medium adalah english. Hah...ko ada??? Puaslah aku merayu melutut (heh..heh..heh...) kat sekretariat utama mintak tukar dengan orang lain. Bukan apa, aku takut tak boleh buat keje tu. Berat tu wehh.. (tah apa-apa kan..belum buat dah ngaku kalah... ;P ). Rayuan aku ditolak mentah-mentah. Huh..huh... Aku tak berani la pulak gi jumpa bos besar, takut sihh...kang tak fasal-fasal kena pancung..

Last-last, aku tawakkal je la. Buat je la yang terbaik. Lagipun, bukan aku sorang je dalam team tu. Ada 3 oang lagi. Cikgu english ko.... depa communicate kot omputeh je tau... tapi, ada aku kesah... depa speaking omputeh, aku bantai speaking Melayu je. Kawan-kawan duk sibuk tanya aku, “camna ko dengan cikgu english?”. Nak camna apanya...pandai-pandai la bawak diri kan....

Mesyuarat tu dua hari, kat melaka. Mujur belah siang je. Taklah berat sangat. Tapi cikgu-cikgu tu memang supportive, tau aku budak baru belajar. Terima kasih cikgu-cikgu. Ketua team buat pengagihan tugas ikut agenda topik perbincangan. Maknanya kita cover part yang berkaitan je la. Mudahla sikit macam tu. Tak payahlah sibuk nak tadah telinga dengar semua kan... Tapi, jenuh jugaklah ko, nak tadah telinga dengar sebijik-bijik apa yang delegasi luar tu cakap, nak-nak yang cakap english dengan slang bahasa depa tu. Puas nak memahamkan apa la bijik butir depa cakap ni...Pastu aku rasa macam nak sangkut telinga kat mulut depa supaya boleh dengar jelas bijik butir tu, cakap macam dalam kelambu. Ada mikrofon pun tak guna, sebab suka bercakap berbatu-batu jauhnya dari mikrofon.

masa ni blur-blur lagi, nak buat camna. kejap-kejap tengok hard copy, kejap-kejap tengok lappy. fokus tu...


Apapun, ia satu sesi pembelajaran yang bagus untuk aku. Tapi, kalau boleh untuk mesyuarat akan datang, tak payahlah bubuh nama aku lagi buat keje-keje pelaporan tu.... Saja, kita bagi chance kat orang lain pulak.....  sama-sama merasa... (usaha untuk melarikan diri sejauh mungkin.... heh..heh...heh...)

No comments:

Post a Comment