Tuesday 1 November 2011

Tamat Sudah Riwayatnya.....Bus Stand Klang

Salah satu nadi kl, bus stand klang telah pun ditutup dengan operasi terakhir malam tadi. Stesen bas yang sentiasa penuh dengan asap bas tapi masih okay lagi jika nak dibandingkan dengan puduraya yang dulu-dulu...

Opss..bus stand klang ni kat kl ye..bukannya kat klang sana... Rupa-rupanya bus stand klang ni ada nama satu lagi, Pasarama Kota.... Baru ku tau...tu pun sebab tertulis dalam surat khabar... Penutupan ni bagi memberi laluan kerja pembinaan projek My Rapid Transit (MRT).

Masa aku belajar kat shah alam dulu, kat sinilah aku bertunggu tangga nak balik kolej semula lepas cuti. Turun bas kat jalan silang, heret beg balik kampung lalu tepi central market (CM, lamanya aku tak jejak kaki kat situ....rindunyaaaa.....), control cun sambil perasan di usha oleh para jejaka yang bersidai kat tembok luar CM tu, terus je ke bus stand klang tu. Melangut kat situ tunggu bas. Kalau bernasib baik, bas dah stand by kat situ. Kalau tak, melangutlah ko kat situ sampai bas datang.

Kelazimannya, sangat jaranglah aku dapat duduk. Biasanya jadi tiang sepanjang perjalanan tu. Beg kena kepit wooo...kang kena copet. Rebut-rebut naik bas tu biasa. Bukan tak nak beratur, tapi apa ke halnya kalau aku sorang je beria beratur, orang lain berasak-asak kat depan tu. Aku makan asap bas je la lepas tu nampaknya. Kalau naik bas selain peak hour, best sikit, tak ramai orang dan kebarangkalian nak dapat duduk tu besar la...

Kat bus stand klang jugak, korang boleh jumpa macam-macam jenis orang, pelbagai kaler kulit, bahasa. Sesekali rasa internasional pun ada sebab mat indon ada, mat black ada. Masa tu mat bangla tak begitu ketara sangat. Ada sekali dulu tu, ada sorang mat black ni duduk sebelah aku. Bukan main lah peramahnya dia, pot pet pot pet. Aku duk risau dia nak mandrem aku. Kan banyak kes macam tu. Nak-nak bila dah sampai ke topik pasal gelang tangan emas yang aku pakai. Woii...ni sudah lebey... Kang tak fasal-fasal aku turun bas, gelang aku takda dah. Aku tipu mamat tu, bagitau yang aku dah kahwin. Ni nak gi jumpa husband aku la ni.. terus dia senyap. Dan aku lega ya amat bila aku selamat turun dari bas dengan gelang masih kat tangan dan aku masih normal cam biasa.... ngeri wehh kalau duk ingat balik...

Kalau boring tunggu bas tak datang-datang lagik, boleh jalan-jalan kat CM, cuci-cuci mata kat situ. Takpun, boleh jalan kaki ke uda ocean, shopping complex sebelah tu. Tarikannya adalah food courtnya yang ada jual kue teow paling best sekali. Memang sedap dengan kuantiti yang banyak. Tapi tu dolu-dolu la...

Nak jauh sikit, bagi exercise peluh banyak, boleh jalan kaki ke kotaraya dan kompleks s&m. Tapi standard student, setakat cuci mata je la. Duit mana ada nak shopping bagai. Setakat makan tu lepas la.

Okay, ni jadual penempatan semula perkhidmatan bas yang ada kat bus stand klang sebelum ni:

No comments:

Post a Comment