Friday 8 January 2010

Happy BIrthday Mak, Love U- Special Entry For MAK

Assalamualaikum.

Selamat Hari Jadi Mak...... 
Apa la punya anak, dah beberapa hari baru nak buat special entry. Sori, mak, anak pompuan mak sorang nie busy la..konon...:D. Tapi, aku dah wish tru telefon dah on that day.
Actually, mak's birthday on 6 Jan. This year genap umur 55 tahun. Hah..jubli apa tu..jubli intan? jubli emas? jubli perak? Tak kisah la jubli apapun, yang penting aku sayang banget kat mak aku tu. Ya la, dalam dunia ni, kita kan ada mak kandung sorang jer. 
Aku sentiasa doakan yang terbaik buat mak. Sentiasa dalam rahmatNYA, lindunganNYA. 
Camna aku nak describe mak aku tu ye??? Antaranya,

  • very soft spoken. Sapa ek yang ngikut mak aku tu? Aku? Rasa macam tak :D,. Adik-adik aku? Hmm...sumernya jate (lelaki la...), ada ker soft spoken? Mak aku sentiasa cakap lembut ngan anak-anak dia. Tak pernah berkasar pun. Seingat-ingat aku mak tak pernah tengking kitorang pun, tak pernah tinggikan suara pun. Pertanyaan untuk diri sendiri, dapatkah aku mencontohi sikap mak?  Aku harap, mak rintik, anak borek.....heh..heh...
  • mak tak sekolah tinggi, orang dolu-dolu mana pentingkan benda nie sangatkan. Tapi mak sangat kuat azamnya. Aku ingat lagik masa aku sekolah dulu, mak minta aku ajarnya membaca. Masa tu aku rasa terharu sangat. Di kala umur begitu, mak masih ada kemahuan dan usaha. Tak macam bebudak skang, banyak kemudahan, banyak peluang, tapi dipersia-siakan jer. Malas jer. Aku memang respect la kat mak. Dan alhamdulillah, berkat usaha gigih mak, skang nie mak dah boleh membaca suratkhabar, majalah. Aku jadi supplier majalah hiburan..hah..hah...Aku every week memang beli majalah, so bila dah abih baca, aku transfer kan la ke rumah mak. Ada la jugak benda nak dibaca masa senggang. Baca majalah hiburan, just for fun...ada point untuk gossipping anak beranak, hah..hah...
  • sangat sayang kat anak-anak plus cucu (dah ada 2 cucu la nie, sepasang girl and boy). Tapi, skrang nie rasanya, lagik sayang kat cucu-cucu kot, hah..hah....Anak-anak sumer degil, tak mau dengar kata, hah..hah....Kalau kita call rumah, mesti tanya pasal cucu punya. Kita pun mak tanya jugak. Dalam seminggu, kalau tak call rumah, mesti mak akan tanya punya, ngapa dah lama tak call. Eerrr...tersipu-sipu sendiri diri ku, huh....huh...Terkadang, kita sering lalai dan memandang mudah pada tanggungjawab yang tak berat mana pun, sekadar call bertanya khabar. Mak, mesti slalu risau tentang anak-anaknya, walaupun anak-anaknya dah besar panjang.
  • mak masak simple-simple jer, tapi sedap banget....sambal tumis ikan bilis, lemak kering kerang, etc...Ke mana-mana anak-anaknya pergi, mesti akan merindui masakan mak. Ya lah, dari kecik sampai besar makan air tangan mak, mana tak rindu-rinduan kan. Aku tak tau la kot ada dalam dunia ni, anak yang tak suka masakan mak dia. Something wrong somewhere la tu. Sebab tu, ada lelaki yang cari calon isteri, nak cari yang pandai masak makanan seperti keenakan masakan mak dia. Tapi, buat Mr hubby terchenta, sorry la sayang...dapat wife tak pandai masak, huh..huh....
  • etc......
Banyak lagik sebenarnya. Tapi, biarlah kitorang adik-beradik jer tau. Aku cuma berharap dapat membahagiakan mak aku. Dan aku juga harap dapat mempunyai rasa kasih dan sayang kepada anak-anak  aku (buat masa nie baru sorang la, harap-harap lepas nie, ada rezeki kitorang lagi..) sepertimana rasa kasih dan sayang mak kepada kitorang. 


MAK, SELAMAT HARI JADI. I LOVE YOU FOREVER & EVER.



"ibu..ibu..engkaulah ratu hatiku....bila ku berduka..engkau hiburkan selalu...
ibu...ibu..engkaulah ratu hatiku...."

No comments:

Post a Comment