Saturday 5 June 2010

JOM LAYAN SHREK FOREVER AFTER


Assalamualaikum.
Ada sesapa di luar sana peminat Shrek? Gergasi hijau yang dikenali sebagai ogre, yang mempunyai perasaan seperti manusia dan jatuh cinta dengan Puteri Fiona. Masa opening hari tu, kitorang sempat bawa Nurin Hana gi tengok kat wayang. Saya memang minat cerita ni daripada mula lagi. My dear princess looks really excited in the cinema. Boleh dengar gelak tawanya melihat aksi movie tu.

Kali ni berkisar tentang kehidupan bahagia Shrek di samping Fiona dan tiga cahaya matanya. Tapi, kemanisan tu mula  bertukar bila Shrek mula bosan dengan rutin harian yang dijalaninya. Shrek mula rindu pada kehidupan lampaunya yang bebas buat apa saja.    
Ha..kat sinilah muncul watak antagonis, Rumpelstiltskin yang umpama menangguk di air keruh. Shrek terpedaya dengan tipu muslihat Rumpelstiltskin dan bersetuju membuat perjanjian yang membolehkannya kembali ke kehidupan lampaunya tanpa mengetahui ada udang di sebalik perjanjian tu. Apa yang diimpikan Shrek menjadi kenyataan tapi banyak kejutan yang berlaku. Fiona tidak lagi mengenalinya. Diorang seolah-olah tidak pernah bertemu dan jatuh cinta. Kawan baiknya sendiri, Donkey dan Puss juga tak kenalnya. Shrek mula sedar akan kesilapannya & cuba mengembalikan kehidupan asalnya sekaligus menyelamatkan keluarga dan kawan-kawannya.
Fiona kali ni adalah seorang pahlawan yang gagah berani dan ada pengikut tersendiri. Lebih ganas daripaad Shrek sendiri..hah..hah…Puss, si kucing perkasa sebelum ni, tampil berbeza…….badan yang gempal tapi maintain cute. Terutama masa, dia buat muka kesian tu..So cute…   
Antara moral of the story daripada cerita ni:
i)                   Hargailah apa yang kita ada/disamping kita.
ii)                Fikir sebelum membuat sesuatu keputusan.

2 comments:

  1. Mas, bestnya dpt bawak Farhanah pi tengok wayang...caya tak kalau aku kata Auni takleh lagi nak tengok wayang sampai sekarang? dia akan boring halfway pastu ajak balik. Dah 2x pak dia bawak dia tapi halfway balik. Aila, jangan haraplah...gamat tpt tu nanti.....kena tunggu dvd je lah jawabnya.

    ReplyDelete
  2. kitorang bawak farhanah tengok cerita kartun je...budak2 kan...
    cerita heavy, tak berani la..kang tak pasal2 buat hal pulak dalam tu..heh..heh...

    ReplyDelete