Thursday 24 June 2010

KERETA HITAM

Yesterday, i found quite interesting article in HMetro. The title really attracted me to read further.

"Kereta hitam paling banyak kemalangan"
"LONDON: Kemungkinan kereta hitam terbabit dalam kemalangan adalah 47 peratus lebih tinggi berbanding kereta warna lain.
Kajian yang dijalankan membabitkan kemalangan sepanjang 20 tahun lalu mendapati, pendedahan terhadap bahaya adalah lebih tinggi ketika berada dalam kereta hitam sementara putih, warna keemasan dan kuning adalah paling selamat.
Penyelidik dari Universiti Monash di Melbourne itu berkata, ada beberapa warna yang menjejaskan pemandangan terhadap kereta ketika di jalan raya. Menurut mereka, kereta hitam tidak menyerlah pada warna latar jalan raya, pemandangan sekitar dan trafik lain, lapor akhbar Daily Mail.
Begitu juga dengan kereta berwarna kelabu, merah dan biru. - AFP
(sumber: HMetro)"

Why the article so attracted to me? Because my 'sport' car is black. Ulang tulis, black. Adakah ini bermakna, need to change my car's color? or change totally for a new one....heh..hehh..over la tu....
Apapun, itu hanyalah hasil kajian. Yang penting, walau apa warna pun kereta @ kenderaan kita, memandulah berhati-hati dan penuh kesabaran. Ikut peraturan yang ada. Insyaallah, semua okay.... 

1 comment:

  1. Huh ?! tak caya.. tak caya.. *sambil memandu dengan lebih laju kereta merahnya*

    ReplyDelete