Thursday 2 December 2010

Jom Kita Bayar Saman

Korang baca tak surat khabar? Apakah antara berita terhangat sekarang ni? Yaa....pasal diskaun pembayaran untuk saman.

Wawawiiiiiiiiiiii.....i likeee.....

Sebabnya kete hitam aku tu ada 2 saman atas nama aku walaupun pak supirnya kekanda darling. Aku duduk sebelah jer......

Saman pertama:
kesalahan parking. Kitorang pergi area damansara, jumpa Gyne. Kat situ parking memang double trouble waktu working hours. Kawasan shophouse yang penuh dengan kedai, ofis, bangunan sebelah menyebelah. Memang la sesak. Parking memang terhad. Korang pusing la beratus kali pun, nak dapat satu parking pun susah. Yang sedia ada pun berlapis-lapis. Kalau dapat tu, kira boleh makan besar la lepas tu..hahh..hah...

Kitorang tengok kat tepi-tepi jalan tu, bersusun kereta parking. Memang ada line putih, tapi pelbagai jenis kereta steady je parking sepanjang-panjang tepi jalan tu. So, kita pun tumpang la sekaki. Balik-balik tu, ambik nko...surat cinta kat cermin kereta....

Saman kedua:
Kesalahan had laju. Telah diperangkap di highway PD, on the way nak berkelah-kelah dengan famili kat PD la. Jalan tu kan lengang, kereta pun takda, so, best je la pak supir tekan minyak...kereta masa tu baru beli pulak tu...kiranya inilah masanya nak test kepantasannya bergerak...testing, testing, 123...

Beberapa bulan lepas tu, dapat surat berdaftar, sekali lagi surat cinta....chisss, Rupanya ada perangkap had laju la kat situ.

So, semalam bila budak-budak kat ofis ni sibuk-sibuk semak MyEG, aku pun tumpang la dua kaki. Maka, terpampanglah kedua-dua saman tu.

Saman pertama, memang belum bayar lagi. Tah ngapa asyik terlupa jerrrr......... sibuk kottt....(chehh...alasan.....heh...heh...).

Tapi, saman kedua tu dah bayar sebenarnya. Aku ingat lagi kitorang pegi balai trafik kat sini, bayar. Masa tu tengah ada diskaun saman sempena hari merdeka. Aku pun tak faham kenapa masih lagi tersenarai status “belum bayar”. Adik aku (pak polisi) suruh aku bawak resit gi balai. Masalahnya, resit tu tah mana-mana ghaibnya. Ye la, masa tu tahun 2006. Heh...heh...semua kes saman dia atas adalah pada tahun 2006....Tak tau...tak tau....sila tanya en asrul kenapa tak berbayar lagi....

So, sempena minggu diskaun ni, aku terbukak hati nak settle kan saman-saman tu termasuk la yang dah berbayar tadi. Apa nak buat, tak kuasa aku nak selongkar satu rumah cari resit pembayaran lama tu. Kalau jumpa berbaloi la jugak. Kalau tak, buang karan jerr....

So, sesapa yang ada saman tu, marilah kita kita bersama-sama pergi bayar saman.....kang tak pasal-pasal kena blacklist..lagi haru....


Err...Yang...I bayarkan dulu..nanti claim 50% kat u yeee....ngeeee.............

1 comment: