Friday 13 July 2012

Jom Tengok Jangka Hayat Barang Kosmetik

Knowledge Sharing................ (sumber: BH, 4 Jun 2012, Buletin Pengguna Jan 2009)
(sumber: achik google)

Artikel yang amat berguna terutama kepada mereka yang bergelar wanita sama ada adik, ahkak-ahkak, makcik-makcik yang suka bermain dengan kaler aka mekap di muka .... (err...mungkin sesuai jugak utk para pria yang suka jugak.... ^____^)
(sumber: achik google)
  

Antara yang menarik:

Katanya, semua barangan kosmetik tak harus digunakan lepas 3 tahun tarikh pembuatan. Tapi....hah..ada tapinya jugak...jangka hayat sebenar bergantung kepada kandungan bahan kimia dan bahan pengawetnya.
Cuba tengok kat kotak alat mekap tu biasanya ada tertulis tarikh pembuatan tu. Boleh la kira 3 tahun tu, dah expired atau belum... Boleh la jadikan habit untuk check tarikh ni...

Jangka hayat barang kosmetik (andaian digunakan dan disimpan dalam keadaan yang disyorkan..):
1) mascara - 3-6 bulan. 
Perlu guna 3-6 bulan lepas dibuka. 
Sebabnya, berus mascara yang dicelup banyak kali dalam bekas boleh tinggikan lagi risiko pencemaran.

2) moisturizer - 3-12 bulan
Umumnya,moisturizer perlu guna ikut jangkamasa dicadangkan, terutama yang ada minyak atau ekstrak tumbuhan. Sebabnya, bahan organik macam extra tumbuhan akan hilang fungsinya beransur-ansur.

3) bedak asas - tanpa minyak (12 bulan). Pelembap, krim/bedak asas padat/kompak (18 bulan). Yang tanpa miyak, jangka hayatnya pendek sebab cepat kering berbanding bedak asas lain. 
Bedak kompak pula mungkin akan alami kekeringan lebih awal sebab bercampur dengan minyak semulajadi daripada kulit yang tertinggal pada span yang digunakan.

4) Loose powder - 2 tahun. 
Biasanya boleh simpan sampai 3 tahun dari tarikh pembuatan tapi lepas 2 tahun bedak mungkin kering dan tak selembut dulu.

5) Concealer - 12-18 bulan. 
Jenis batang adalah concealer tahan paling lama. Kita boleh tau dia dah expired bila jadi kering dan tak lembut lagi masa guna. Jenis cecair pulak akan terpisah dan berketul-ketul bila expired.

6) blusher - 2 tahun. Krim pemerah pipi, 12-18 bulan
Lepas 2 tahun, blusher mungkin jadi lebih kering dan seakan-akan licin sebab campuran minyak daripada kulit. Warna jugak akan berubah. Krim pemerah pipi lebih pendek jangka hayat sebab ada emulsi yang tak stabil.

7) eye shadow - 2 tahun. Jenis krim pulak 12-18 bulan. 
Berbeza jangka hayat sebab eye shadow dari jenis berpigmen, yang krim pulak ada emulsi tak stabil macam kat krim pemerah pipi tu.

8) eyeliner dan lip liner - 2 tahun. 
Boleh tahan lama sebab kerap ditajamkan so pertumbuhan bakteria terhad.

9) Lipstik - 2 tahun
Boleh tahan lama sebab formula campuran pigmen dan lemak. Kalau nampak buih-buih atas lipstik tu, tak bermakna dah rosak, tapi adalah titisan kelembapan yang boleh dilap.

10) Lip gloss - 18 bulan- 2 tahun. 
Tak boleh tahan lama macam lipstik sebab formula pembuatan berbeza. Dikatakan sangat terdedah dengan pencemaran abkteria sebab ada kelembapan tinggi. 

No comments:

Post a Comment