Thursday 26 July 2012

Misi Kek Oren............

Kata orang, bila timbul angin rajin, datang la apa saja...semua bisa ditepis. Inilah yang terjadi petang semalam. Balik dari opis, entah dari mana, tetiba timbul ilham dan pastinya kerajinan yang amatlah tingginya, terus reheat oven. Heheheh...time rajin, memang semangat. Tapi, bila tiba angin lenguh2 tangan dan kaki, mintak maaf je la.......


Apa yang nak dimasak?


Masak kek, ko............untuk bukak posa.... Bukannya rushing nak prepare masak2 untuk berbuka. Kek yang dikerjain kan dulu... Ni kalau mak haji tengok, geleng kepala ni...apake penyakit anak aku ni ....


(Ke, penangan mendengar kabar-kabar sipi dari angin sepoi-sepoi bahasa, rezeki raya suda mariiii..... hehehheh.....
orang gomen semua senyum sampai telinga wehhhh lepas dapat berita baik tu............. Alhamdulillah.......)


Aku saja try kek yang guna blender je. Almaklumla ai ni takda mixer (masih menunggu ehsan pak enche untuk hadiahkan) so try la kek yang boleh guna blender je. Kek blender oren nama diberi. Boleh google kat internet. Banyak resepinya. Pakai buah oren sebab nampak buah oren sunkist masih berbuah meriah dalam fridge, takda sapa teringin nak makan.... Aku selalu terlupa nak makan. Tu yang kengkadang bila tiba-tiba teringat nak makan, tengok-tengok........eh...eh....bekas pun dah takda... T___T. Kesian kannnnn...... Tu pasal tak suka nak simpan-simpan apa-apa makanan yang jauh dari pandangan, nanti terlupa langsung nak makan....


So, berbekalkan resepi yang aku duk google, bermulalah aktiviti basuh-basuh, potong-potong, godek-godek, pastu terus masuk dalam oven. Pastu tarik kerusi duduk menunggu depan oven, bertopangkan dagu......... .....hehehhehehh.......over la tu sampai cam tu sekali...taklah, lepas masuk dalam oven tu, aku buat la kerja lain, sambil jeling-jeling sikit...sikit je...kat oven tu....hehehhehehe....


Tak lama lepas tu, hmmmm.....harumnya bau .........bau oren....!!!


Namun..........................................


Entah di mana silapnya.... Tetiba macam bau hangit... ................


Eh apsal pulak ni.... Timer yang di set belum abis pun lagi... Baru 20-25 minit camtu. Sepatutnya masa bakar antara 40-60 minit. Intai kat pintu, kek dah naik cantik, tapi....ngapa kek tu kat bahagian atas yang naik cantik tu lain macam je kaler nya.....agak gelap gulita di situ....... Macam terlebih bakar pulak kekdahnya kat atas tu. Hairan bin ajaib sungguh....


Tutup suis, aku belek2 oven....... kot la dapat ilham punca masalah tu........... 


Laaaaa......sapa pulak yang tukar setting mode oven ni............. Aku mmg buat oven tu sentiasa dalam mode api atas bawah. Kali ni, mode nya api atas je.......  Aku try cucuk kek kat bhg bawah, tak masak pun lagi.... Atasnya ok cuma kaler tu agak kelam di situ la.....
Hmmm....no wonder la kek tu masak kat bahagian atas je..... Tapi, takkan nak buang je kek tu.......rasa sayang la pulak..... (eh, betul ke, ada effect ke api atas bawah untuk bakar kek???)
So, aku try bakar sekali lagi, pakai api bawah je pulak. Timing sama macam memula tadi......... Cubaan untuk menyelamatkan kek orenku.........Kot la boleh kannnnn.................


Dan, sememangnya rezeki kami, dapatlah jugak kek tu masak atas bawah..... Dapatlah jugak aku merasa air tangan sendiri. Ni warm up ni, nanti pak enche nak belikan mixer......hehehhe......


Gambar? Sorilah...tak sanggup aku aku nak snap.... rupa tak semenggah...tapi rasanya marvelous la kat tekak aku budak baru belajar ni.... Cuma pak enche kata tawar sikit. Aku rasa manis dah tu.... Siap plan nak kurangkan sukatan gula lagi next time kalau angin rajin mai lagi.......

No comments:

Post a Comment