Saturday 17 July 2010

BANCI 2010

Dengan bangganya nak bagitau, saya dah dibanci....!!!! BANCI ye, bukan BENCI...
Hari pertama banci bermula, 6hb. Masa tu saya baru sampai rumah. Sebelum masuk parking, dah nampak seorang gadis muda dengan beg tersandang di bahu tengah berjalan kat depan rumah jiran sebelah. Sekilas mata saya mengerling, alamak..ada orang jual barang la....sat gi mesti singgah rumah saya ni..malasnya nak layan...Betul tekaan saya, sedang elok saya parking dan nak keluarkan beg dari dalam kereta, adik comel tu pun sampai depan rumah. Dia bagi salam dan bertanya sama ada saya free tak skarang? Saya tanyalah, kenapa (sebelum tu dah jawab salamnya ye....). Suaranya lembut dan sangat polite (sesuai jadi pembanci...mudah convince orang..). Bila dia bagitau je nak buat bancian, okay je...So, dia pun keluarkan dokumen banci tu dan mula bertanya beberapa soalan, antaranya bilangan pengnhuni rumah, pekerjaan, etc. Senang je, dia tanya, kita jawab, dia tick/tulis kat kertas tu.
Saya perhatikan, sangat gigih pembanci tu berjalan dari satu rumah ke rumah, untuk buat bancian. Bagi salam. Saya sempat sembang dengan dia masa banci tu, menurutnya dia datang dah pagi tadi kawasan sini, tapi takda orang. Heh..heh..memanglah dik oii...kat sini tak payah lah datang pagi, sebab hampir 99.9% tuan rumah suami isteri bekerja. Yang tinggal rumah kosong @ maid. Tu yang dia datang semula petang. Ha..time ni bagus, orang dah balik keje.
Lepas dia selesai banci dan sembang lebih kurang, adik pembanci tu bergerak ke rumah lain. Say sempat pesan padanya, selain bagi salam, kena ketuk pintu rumah yang dikunjungi (kalau pintu tutup la....Kalau pintu dah ternganga, buat apa pulak nak ketuk..), sebab kadang-kadang orang kat dalam tak dengar suara salam tu. Nak-nak, suara orang yang bagi salam tu lemak merdu bagai orang berbisik...
Sebenarnya, bagi saya mencabar kerja pembanci ni. Bukan senang nak minta orang bagi kerjasama. Silap-silap dilayan macam salesman pulak. Padahal, orang tu tengah buat bancian negara. Tu belum kes dikejar anjing ke, macam yang saya baca dalam newspaper hari tu.
Kadang-kadang, dah jumpa tuan rumah, tapi, tuan rumah suruh datang besok pulak. Bagilah kerjasama anda. Bancian tu bukannya ambil masa lama pun. Pembanci tu tanya, kita jawab, bukan kita nak kena tulis pun.


Saya suka jugak kaedah yang diamalkan oleh Stats sekarang, bancian secara online dan tinggalkan dokumen bancian di rumah yang tiada penghuni ketika kehadiran pembanci dan akan dikutip keesokan harinya. Maknanya, semua orang takda alasan tak boleh nak banci sebab pelbagai kaedah dah disediakan. Tepuk dada tanya selera, mana kaedah yang disukai. Saya suka secara temu duga berdepan. Dia tanya, saya jawab. Boleh beramah mesra lagi..ahakss... Lagipun, senang, tak payah nak tulis-tulis..heh..heh...
Walau macam mana sibuk sekali pun, sudah menjadi tanggungjawab kita untuk dibanci bagi memudahkan perancangan masa depan negara, jadi berikanlah kerjasama sewajarnya


Sedikit Info: Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010
Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia merupakan satu pembancian semua tempat kediaman dan penduduk di seluruh negara. Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2010 adalah banci kelima yang akan dijalankan sejak tertubuhnya Malaysia pada tahun 1963. Banci dijalankan mengikut peruntukan yang terkandung dalam Akta Banci 1960 (Disemak 1969). Akta Banci mewajibkan orang awam menjawab semua soalan banci dan akta ini menjamin bahawa maklumat individu adalah sulit dan tidak akan dihebahkan. Data yang dikumpul semasa Banci Penduduk dan Perumahan 2010 akan membekalkan satu set maklumat berstatistik yang komprehensif mengenai arah aliran dan corak ciri-ciri isi rumah dan penduduk. Data dan penemuan penting mengenai stok perumahan, jenis dan corak pemilikan juga diperoleh. Maklumat ini dapat membantu dalam perancangan, penggubalan dan pelaksanaan polisi oleh Kerajaan dan digunakan oleh para penyelidik dan individu lain.



Tempoh pembancian akan mengambil masa selama dua bulan iaitu bermula dari 6 Julai hingga 22 Ogos 2010.

No comments:

Post a Comment