Friday 8 October 2010

NURIN HANA DI HARI RAYA

Alhamdulillah, tahun ni tahun ketiga kitorang beraya sebagai ibu dan papa bersama nurin hana. Seiring dengan usianya yang dah 3 tahun, so semakin aktif la jadinya. Dah semakin faham untuk berbaju cantik atau baju raya, siap ber hand bag lagi. actually, sling bag. Warna pink. Nak sama macam ibu la tu, mengusung hand bag ke sana sini.

Bag nurin hana penuh dengan angpau duit raya yang diberi oleh orang, yang semakin kembung dengan angpau. Tapi bag ibu, makin kempis....Dah pesan padanya, jangan bukak beg tu kecuali kalau nak simpan angpau duit raya. Nanti tercicir duit kalau asyik bukak. So, memang dia mendengar kata.

Nurin hana nampak enjoy sangat-sangat sepanjang cuti raya ni. Al-maklumlah, tak payah pergi school kan. Seronok sungguh dia. Bila kita kata nak balik kampung, lagilah seronok dia. Siap boleh nyanyi “balik kampung...oooo..balik kampung...”.

Sebenarnya keseronokannya tu disebabkan ada ramai orang melayannya. 

Kat rumah mak, ada adik-adik aku terutamanya pak lang dan pak uda nya yang rajin melayan kerenahnya dan teman bermain. Kat rumah mak mertua pulak, ada sepupunya, mimin yang rajin bermain dengannya. Ye la, kat rumah selalunya main sorang-sorang je. Kat kampung, ada “kawan” ramai. Tu yang dia rasa seronok sangat tu. 

Kiranya sepanjang cuti raya tu, ibu dengan papa hilang seketika dalam ingatan, kecuali masa nak tidur dan masa nak kena pujuk kalau merajuk. 

Dalam seronok-seronok tu, perangai suka merajuk tetap tak lekang. Pantang ditegur sikit, mulalah menyendiri merajuk kat mana-mana sudut. Kadang-kadang, angin takda, ribut takda, tetiba je dia “hilang’ dari pandangan. Tengok ada kat sudut dinding dengan muka masam mencuka. Rupa-rupanya, jeles tengok ibu atau papa dukung atau main dengan baby aka sepupunya....Alahai anak ibu....camana nak ada adik ni....
 kat rumah nenek..pose penat...
 kat rumah opah. rebut bukak hamper dengan pak lang & pak uda.
 pegi beraya rumah jiran, dengan pak uda & kawan kat kg, kakak purnama.
 ehh..ehh..pandainya anak ibu jaga baby....kata taknak adik....
tengah tolong opah jaga baby faris, her cousin, anak pak ngah.
 zzzzzz......kepenatan...
 hah..hah...tengah merajuk tu....bawak diri...
 dengan cousins nya, kakak mimin & syakir, kat rumah nenek.

No comments:

Post a Comment