Wednesday 7 April 2010

MARI BAYAR INCOME TAX

Assalamualaikum.
Apa yang terlintas dalam kepala anda semua apabila melihat lambang di atas? Ya.....income tax. Sudahkah anda menunaikan tanggungjawab anda sebagai rakyat Malaysia?
Guna E-Filing tak? Huii...sangat mudah dan cepat. Cuma masukkan butiran yang dikehendaki, nanti sistem akan calculatekan untuk kita. Senang yang amat. Cuma, kena pastikanlah, password disimpan dengan baik. Tahun lepas, saya terlupa pasword tu, sudahlah masa dah suntuk. Mujurlah bantuan pegawai LHDN banyak membantu untuk resetkan semula. Satu lagi, amat-amatlah tidak digalakkan guna sistem ini di saat-saat akhir (nak dekat-dekat tarikh akhir). Teramatlah problemnya. Nanti 'hang'...Solution kalau kena macam tu, gunakan E-Filing masa orang lain tidak gunakan. Dalam erti kata lain, tengah malam buta atau awal-awal pagi. Hah...masa tu tak berebut dengan orang lain...
Sebenar-benarnya, saya baru terjaga dari lena terperasan yang saya masih belum lagi membuat tafsiran E-Filing untuk tahun lepas. Kebetulan baca newspaper semalam, ternampak news tentang ni. Errr....perlu disegerakan perkara ini. Nanti naya je. Kalau boleh, hari ini juga saya nak buat tafsiran tu, tapi masalahnya masih terdapat beberapa dokumen yang tiada di tangan. Paling penting, penyata pendapatan 2009. Tau-tau sahajalah, sepanjang cuti belajar ni, saya tidak pernah ambil kisah mengenai payslip dan penyata tersebut. Semuanya tersimpan rapi (harap-harapnyalah...) di Parcel C sana. Nampaknya saya perlu mengambilnya dengan kadar segera. Penyata insurans pun takda lagi. Kena check kat rumah bonda nanti.
Manalah perginya pula resit-resit buku ni...hmmm..nak kena cari dulu...
Date line untuk E-Filing bila yer? ......Ohh..lambat lagi....Hah..hah...itulah penyakit yang susah nak diubati. Suka menangguh-nangguhkan kerja. Bila dah last minute, baru kelam kabut. Memandangkan tempoh yang agak jauh lagi...rasanya, dokumen tersebut akan saya ambil masa saya lapor diri bekerja tidak lama lagi. Tidak lama manapun, minggu depan je..huh..huh....

No comments:

Post a Comment